Místo v životě

TV Nova si zřejmě dala předsevzetí, že nám představí veškeré kriply, co naše vlast nabízí. Po Tabu, Rande, Velkém bratru, kde nám představili ty obyčejnský kriply, vysílá nyní tato TV seriál Místo v životě, ve kterém nám představuje kripla za kamerou Tomáše Juříčka.

Nevím, zda má kameraman třesavku, kulhavku nebo slintavku, ale každopádně je jeho počin hoden toho, aby byl zabodán a hozen do ohně. O režisérovi Jiřím Chlumském a o tom kriplovi na Nově, kterej za to zodpovídá (včetně pana generálního), ani nemluvě. Myslím, že Vladimír Železný se v hrobě (rozuměj na židli v europarlamentu) musí otáčet, když vidí takovejhle humus.

Položil jsem si otázku, proč je takto kamerou hýbáno. Napadlo mě, že ten kameraman je kripl a neumí držet kameru. To jsem zavrhl s tím, že od dob vynalezení stativu už to je nějaký ten pátek. I kdyby to ale točil v ruce, nikdy by nemohl dosáhnout takového třasu všemi směry (viz moje videa — povětšinou točená bez stativu). Dle vyjádření televize se jedná o moderní trend. Asi se Nova chtěla přiblížit autorům domácího videa.

Kromě třasu pak kameraman asi nikdy neslyšel o nasvícení v temných prostrách. Prostě je to k zblití.

Uvádím dva zajímavé komentáře z blogu Coolio.

Ouký píše:
Až na Janu ste tady snad všichni padlí na hlavu. Ta kamera je právě naprosto geniální. Je vidět že vůbec nevíte očem mluvíte. Někdy se koukněte na vrcholná díla televizní tvorby (24 hodin, bratrstvo neohrožených, battlestar galactica…). Víte, studuju FAMU, obor kameraman a musim říct že tenhle seriál tam všichni považujeme za počátek české profesionální tvorby seriálů. S pozdravem Ouký.

Karel Dobrotivý píše:
…Ještě pan Ouký student famu obor kameraman, dáváte jako příklady seriály kde jde především o akci, kde tento pohyb je v zájmu zdůraznění akčnosti, ne však pohyb stálý. Například Bratrstvo…můj oblíbený zdůrazňuji. Druhý díl – Day of Days, prvních dvacet minut akce, výsadek kamera sebou hází, máte pocit že jste s nimi v letadle, nádhera nikomu se z toho hlava nemotá, je to pohyb na místě, kolem třicáté minuty postupné shledání pod rouškou tmy, kamera plynule kopíruje pohyb osob, i v detailech na obličeje je pohyb velmi mírný, akce nastane v okamžiku setkání s německým koňským spřežením, přestřelka, akce, kamera v rychlosti vše sleduje, čtyřicátá minuta, rybník a záběr přes rákosí, statická kamera přesně popisuje klidnou atmosféru atd.atd. Pane Outký studente famu obor kameraman vřele Vám doporučuji především tento seriál k nastudování toho jak a kdy použít pohyb kamery. V seriálu o kterém se zde především vede diskuze se kamera motá stále a proto mi přijde skutečně moc když například při rozhovoru v kuchyni u stolu, kdy se jedná o deatilní záběr na dané osoby sebou kamera hází jako kdyby kameraman stál před domem na chodníku a točil daný záběr teleobjektivem do okna, tímto akci seriálu nedodá, zde by akci pomohlo například použít trochu kouřové clony, menší výbuch z obývacího pokoje, v dáli střelba atd…

Tak jestli někdy bude Ouký a jeho kolegové z FAMU něco natočit, tak tedy pámbu s námi.