František Matějka dnes ráno napsal na své FB fan page tento status:


(zdroj)

Podobnou otázku už jsem viděl několikrát. Nedávno ji např. na Twitteru položil @volven:

Volvena si vážím jako velmi chytrého a sečtělého člověka. Ale promiňte, tohle mi nedává vůbec žádný smysl. Na oba tyto výskyty jsem reagoval obdobně. Na @volven’a tímto tweetem:

A na Františka Matějku takto: “Čechů jsou v ČR milióny. Už jste někdo viděl jejich průvod nebo demonstraci poté, co nějaký Čech někoho zabil? Mohlo mi něco uniknout.”

Vypadá to, že reakce se dělí v zásadě do těchto skupin:

1) Jde o špatnou analogii, protože Češi nejsou masoví vrazi.
2) Jde o špatnou analogii, protože Češi jsou národ a ne ideologie.

Co se prvního bodu týče, i historie české kriminalistiky zná masové a sériové vrahy. Ano, nikdy z nich nezabil ani přes deset lidí – třeba povinnost demonstrovat vzniká právě u tohoto čísla? Nevím.

Otázka by však mohla stát jinak: Proč neprotestují před ambasádou běloši, když nějaký běloch vyvraždí pár desítek lidí? Nebo požadoval snad někdo po Norech, aby demonstrovali, že nejsou jako Breivik, který zavraždil 75 lidí? Nejspíš si ťukáte na hlavu s tím, že přece každý ví, že Norové jsou lidé z masa a kostí jako my, a tak je samozřejmé, že většina z nich nejsou vrazi nebo násilní lidé. A nikdo by tedy po nich nepožadoval něco tak absurdního.

Co se týče druhého bodu. V jistém pojetí smyslu slova ideologie určitě islám ideologií je. Přece jen je to soubor nějakých myšlenek (idejí), stejně tak je ale ideologií třeba křesťanství nebo ekonomie. Slovo ideologie se však obvykle používá v užším smyslu, totiž ve smyslu politická ideologie, a tou islám není. Jak jinak by mohli existovat muslimové-komunisté, muslimové-socdemáci, muslimové-konzervativci, muslimové-libertariáni? Ani Daniel Pipes netvrdí, že islám je ideologie.

Ale připusťme pro účely této argumentace, že islám je politická ideologie a že muslimem se každý stává stejně tak dobrovolně jako se stává třeba libertariánem nebo jako vstupuje do politické strany.

A teď si představte, že by o sobě Breivik řekl, že je konzervativec a místo dětí na táboře postřílel norskou vládu. KOnzervativci by s ním třeba souhlasili v tom, že norská socialistická vláda je jejich ideologický nepřítel, ale zcela jistě ne v tom, že ji má rozstřílet na kusy. Napadlo by vůbec někoho požadovat po členech konzervativních stran všude možně po světě, aby se od Breivika distancovali a pořádali demonstrace? Co je to za bláznivou myšlenku?

Spousta libertaránů (a zejména lidí, kteří libertariáni nejsou, ale říkají si tak), jsou excentričtí blázni a pošuci všeho druhu. Jak na to reagují ostatní libertariáni? Žijí si svůj vlastní život a představují libertariánské myšlenky takové, jaké jsou: pozitivní a optimistické – slovy Toma Palmera mír, láska a svoboda pro 21. století.

Nikdo nemůže brát odpovědnost za idioty, kteří se zaštiťují jeho národem, ideologií nebo náboženstvím. Muslimů je na světě 1,5–2 miliardy. Skutečně si někdo myslí, že většina z nich nejsou mírumilovní lidé? A že proti nám vedou válku? Nepřipadá vám urážlivé žádat po mírumilovných bezúhonných lidech, aby odsoudili vrahy? Copak to není zřejmé, že je odsuzují? Jak byste se cítili vy, kdyby k vám přišel nějaký hejhula a řekl: “Jak to, že jsi veřejně neodsoudil heparinového vraha Zelenku? Copak ty chceš taky vraždit lidi?!”

Jak tedy reagují muslimové na muslimské teroristy? Vedou si svůj život plný všedních problémů a snaží se prezentovat islám tak, jak jej vidí oni – tedy jako něco pozitivního.

Jo, a občas taky podlehnou a říkají, že vraždy nejsou jejich jménem. Nebojte, my to víme.