Šel jsem po půl roce do kina. Na Avatar.

Na Avatar jsem šel, přestože jsem věděl, že příběh bude v lepším případě průměrný. Chtěl jsem totiž vidět tu Revoluci™, kterou ten film má prý znamenat. Ta revoluce se měla odehrát v grafice, a tak jsem vyrazil do Imaxu, kde maj plátno, na jehož plochu se prej vejde sedm slonů.

Co jsem zatím zaznamenal, spousta lidí nadávala na to, že film je plný ekologistického poselství, že Nebezpeční Imperialisté ničí Krásnou A Nedotčenou Přírodu. Takže: byl jsem připraven na marxisticko-malthusiánskou propagandu, laciný příběh a super grafiku.

Film bude promítán na plátno…

Začnu od konce, je to jednodušší. Grafika se mi líbila, dokonce jsem tam neviděl žádnou chybu kromě začátku filmu, kdy se postavy občas pohybovaly jako po obrně. ALE! Rozhodně si nemyslete, že si budete myslet, že jste v normálním lese, co máte za barákem, a běhá tam trochu modrej člověk a dost divnej kůň. NE. Pořád to vypadá jako kreslený. Protože to kreslený je 🙂

3D je využíváno decentně. Na hlavu vám samoúčelně nelítají šípy, draci ani krev. Podle mě je to plus.

Co mně ale neskutečně vadí na všech 3D filmech, které jsem zatím viděl — režisér ostří, kam chce on, ale já se přitom chci podívat jinam a nemůžu zaostřit. Ostatní, se kterými jsem se o tom bavil, tento problém nemají. To bude asi nová generace filmové techniky — každý si zaostří, kam bude chtít…

Neomarxistická propaganda není tak silná, jak jsem se bál. Když překousnete větu, kterou pronese mariňák (!), že lidi už si svoji planetu zničili; když překousnete, že Sigourney Ripleyová má coby mimozemšťanka plátěnou tašku přes rameno a červené kalhoty; a když překousnete imbecilní názor, že lepší je žít jako v pravěku a bát se o svůj život za každým stromem než sedět doma v obýváku a pít pivo, pak se můžete na film koukat docela v poklidu. Hlavně na první půlku.

(Přísahám, že nic z posledního odstavce jsem si ani nevymyslel, ani nenadsadil.)

Tohle všechno by se ještě dalo. Myslím, že pro film by bylo nejlepší zkrátit jej na třetinu náhodným střihem a místo dialogů pustit muziku. To bych za tu grafiku snad dal 8 kytiček z 10. Dokonce i kdyby tam hrála LuŠtěLa (neklikejte na to!).

Ten film má totiž příšerný scénář. Ten scénář je tak strašně špatný, že o debility doslova zakopáváte v KAŽDÉ scéně. Celou dobu jsem si říkal, jaký idiot to napsal. Written and directed by James Cameron…

A to byl silný AHA okamžik. James Cameron možná zvládá natočit filmy, jejichž náklady se mu vrátí přes víkend, ale jako scénárista je přímo katastrofální.

Viděl jsem tři jeho filmy. Titanic, Terminátora a Avatar (v tomto pořadí). Titanic má banální zápletku, ale některé věci vymyslel tak, že jsem byl velmi příjemně překvapen. (Ale možná je to tím, že mi bylo asi 12, když jsem to viděl poprvé.)

Terminátor má přímo hovadský scénář a dalšího k tomu netřeba. Musí to uznat každý, kdo nezůstal v tom desetiletém dítěti, které poprvé vidělo Terminátora a zíralo naň s otevřenou hubou.

Viděl jsem už spoustu hloupých filmů. Filmů nelogických, filmů, kde se hrdinové (nezáměrně) chovají jak psychotici, filmů s banální zápletkou… Nejhloupější film, co jsem viděl, byl pochopitelně Kameňák. Ale ten si nehrál na poselství a hollywoodský blockbuster.

Harry Potter a Princ dvojí krve mě tak rozčílil, že jsem si vzteky málem vyrval podšívku ze saka. Nečekal bych od filmu postaveném na knize od “spisovatelky”, že bude mít tak laciné a prokouknutelné zápletky. Smířil jsem se s tím, že film je určen asi tak maximálně dětem ze školky, a celkem v pohodě jsem ho vydržel.

Ale Avatar, to je jiná liga. Tak špatný scénář nemá ani Ulice. Nedělám si srandu.

Disclaimer: Pokud patříte mezi čtenáře, kteří tvrdí, že když se někde objeví cokoliv neskutečného (drak, čarodějnice, modrá kráva atd. atp.), je v tomto světě možno vše bez jakékoliv logiky a vysvětlení, nečtěte dále, nemá to cenu. Naopak vy, kteří si myslíte, že v tom naopak logika — nějaká vnitřní — být má, můžete číst dál.

Samozřejmě jsem byl smířen s tím, že na nějaké vzdálené planetě (on je to prý dokonce měsíc — WTF?) žijí mimozemšťani, kteří jsou dokonale humanoidní. To jsem věděl předem a připravil jsem se na to.

Ale že tito mimozemšťani budou mít řeč a zvyky skoro totožné s našimi pozemskými indiány, to mě tedy zaskočilo, přátelé.

Na Pandoře, jak se jmenuje ten měsíc, kde se děj odehrává, je prý nižší gravitace než na Zemi. Proč se všichni, včetně pozemských lidí, po Pandoře pohybují jako kdyby tam byla nemlich stejná gravitace jako na Zemi?

Proč nemůžou lidé na Pandoře dýchat? Je to tím, že tam není kyslík? Pokud tam není kyslík, proč tam hoří pozemské sirky a proč jsou rostliny zelené?

Jakým fysikálním jevem je zapříčiněno, že skála může viset volně ve vzduchu, její úlomky padají zpátky na zem, a v této létající skále vyvěrá vodopád? (Ne, nedělám si prdel, to v tom filmu fakt je!)

Píčovin je v tom filmu vážně tolik, že by se o tom dala napsat kniha. Tak snad ještě ty největší perly, co si pamatuju.

Místní obyvatelstvo má ve vlasech jakousi USB zástrčku, kterou může strkat do USB portů rostlin a zvířat. Zvířata tím pak ovládají skrzevá myšlenky a přes rostliny se napojují na jakýsi intranet se zřejmě hodně velkým diskovým polem a skvělým firewallem, protože na tomto intranetu jsou vzpomínky všech, co tam kdy žili, a americká armáda budoucnosti jim ten intranet ještě nedokázala ani částečně hacknout.

Kam šlápnete, tam se rozsvítí tráva. (Opět si nedělám srandu, i když to tak vypadá.)

Nevím, v jakém roce se film odehrává, ale každopádně americká armáda v něm disponuje dost dobrými zbraněmi (mnohem lepšími než dnes). Tedy ony jsou dobré tak na oko. Postupem času se zjistí, že třeba asi nejlepší aircraft všech dob je možno vyřadit z provozu tím, že mu odpálíte jeden jediný motor. Nejlepšího robota, který má takovou sílu, že z ocelových konstrukcí staví origami, může v souboji porazit jeden mimozemšťan s kusem plechu v ruce.

Místní mutantní psi jsou prudce inteligentní a vědí, že stačí vzít do tlamy samopal a odhodit ho stranou. Nebezpečí je tím zažehnáno.

Americká armáda není schopna porazit pouhé dva tisíce modrých přizdisráčů, kteří nemají lepší zbraně než luk, šípy a nějakého divného ptákodraka, kterého umí osedlat a ovládnout přes USB port.

No a když se v poslední velké bojové scéně spojí nejenom celý proletariát, ale i veškerá pracující inteligence a svobodné zvířectvo (včetně boubelatých vepřů), aby zhatili plány pozemských revanšistů… už to nešlo vydržet a vyprsknul jsem smíchy. NTKV! Holt marxistické učení se šíří mezigalakticky. Vesmír obchází strašidlo, strašidlo komunismu.

V nesmyslech by se dalo pokračovat po jednotlivých scénách ad libitum a ad nauseam, ale radši toho nechme…

Každý, kdo v životě viděl aspoň jeden film, pochopí po pěti minutách libovolné části filmu nejenom, jak film dopadne, nýbrž taky to, jak dopadnou jednotlivé postavy a taky to, jak film začal.

Zkrátka něco tak neskutečně blbského jeden aby pohledal. Myslím, že následující graf přeceňuje cenu scénáře minimálně desetkrát. Každý páťák by během jedné školní přestávky vymyslel něco nápaditějšího a logičtějšího.

A závěr? Ale jo, běžte na to. Kouknete se na pěknou grafiku a dobře se zasmějete.

60 % Z toho 0 % (jako dává Fuxoft) za to, že je to tak blbé, až je to nechtěně vtipné, a 60 % za grafiku. Cameron by udělal mnohem lépe, pokud by natočil Titanic 3D.

PS: Pokud jste si s tím lámali hlavu jako já, tak vysvětlení je tady. (Ne že na to zas kliknete jako minule, varuju vás!)